16 mars 2011

Non scholae, sed vitae discimus



Seneca har aldrig någonsin sagt Non scholae, sed vitae discimus, Vi lär inte för skolan utan för livet. När han sa det han egentligen sa, var det en rent bedövande kritik mot den tidens skolväsende. Vad Seneca sade var nämligen: Non vitae, sed scholae discimus, Vi lär inte för livet utan för skolan. Man kan väl säga att skolans allra mest viktigaste uppgift är att kompetensutveckla sina elever, för deras egen skull och för deras framtids skull, medan skolinspektionens uppgift är att kvalitetssäkra elevernas kunskapsutveckling. Den korta tid, bara några få år, som står till elevens förfogande för sitt skolarbete, får inte fallera eller flummas bort av någon av de vuxna ansvariga skolaktörerna. Alla måste dra sitt strå till stacken. Annars lär det bara bli skit av alltsammans, för någon jävla ordning måste det vara, även i skolan!



Alla ungar har rätt (vare sig de vill eller ej) att får lära sig läsa, skriva och räkna! Att den svenska skolan fallerat på det grövsta råder det ingen som helst tvekan om. Att de svenska eleverna från grundskola till högskola mer eller mindre förlorat matematiken är en stor pedagogisk katastrof. Jag ger här ett enda exempel på vad dagens elever INTE får lära sig om skapelsen före Darwin, nämligen Sankt Victorinus Holy Grail

-"Nature and nature's lows lay hid in nigth; God said:" Let Newton be", and all was ligth. And God saw the light, that it was good: and God divided the light from the darkness. And God called the light Day, and the darkness he called Night. And the evening and the morning were the first day. There was a man sent from God, whose name was Edmund Halley. The same came for a witness, to bear witness of the Light, that all men through him might believe. Edmund Halley was not that Light, but was sent to bear witness of that Light!" (Sankt Victorinus version II)



Om det nu till sist av någon oförklarlig anledning blivit en stund över för den vetgirige läsaren, vill jag föreslå ett besök till den store sir Isaac Newton, den utan jämförelse störste av ALLA tiders levande och döda giganter - KLICKA HÄR - eller avstå kanske hellre :-)



Tyvärr hade jag inte tillräckligt med förstånd i skallen för att kunna följa i Newtons fotspår. Efter alla snedsprång i livets tidigare skeden, valde jag i stället Anders Bure som en för mig lämpligare förebild. Anders brukar kallas för den svenska kartografins fader. Jag lärde mig i Anders Bures hägn det mesta om geodesins underbara värld, en kunskap som handlar om att bestämma jordens form och storlek, punkters läge på jordytan och deras höjd över havet! Till sist vill jag tacka jazz- och bluespianisten Torkel Eeg-Olofsson för hans vänlighet att illustrera mitt kartografiska bildspel med sina musikaliskt finstämda toner!

Läs även andra bloggares åsikter om:
, , , , , , ,
.

1 kommentar:

MAX (©) HOBSTIG sa...

EFTERTANKE

I begynnelsen fanns Ordet och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det.

Det gör mig lite nervös när fysiker använder ordet Gud på ett alltför lättvindigt sätt som när de talar om naturlagarna som Guds tanke. Till och med Einsteins berömda yttrande att Gud inte spelar tärning med världsalltet, gör mig orolig. Jag tror att de mestadels använder ordet ”Gud” i metaforisk bemärkelse. // Ordförande Big Bang Community

Quod scripsi scripsi



Om kyrkhundar