28 september 2011

Metadon och Subutex



Efter att ha missbrukar amfetaminer och opiater i 11 år fick jag metadon under 14 år, från 1977 till 1991. Några år senare (1995) gick jag med i ett litet parti som hette Kristen Demokratisk Samling och som senare bytte namn till Kristdemokraterna (kd). Längre fram var jag med och lade grunden till tre helt nya partiavdelningar i Sthlm, nämligen Skarpnäck, Farsta och Enskede-Årsta. Året 1999 blev jag ny gruppledare för Kd i Skarpnäck. Utan min förskyllan blev hustrun ordförande i Skarpnäck.



Jag undrar om samarbetet mellan KRIS (de Kriminellas Revansch) och Kristdemokraterna har kommit fram till någon radikal lösning om vilken behandling de tunga opiatmissbrukarna behöver. Under mer än 30 år har det dividerats om metadonets vara eller icke vara. Sedan några år har ett nytt preparat, Subutex (Buprenorfin), dykt upp vilket resulterat i att diskussionen blivit etter värre mellan de olika sanningsinnehavarna.



Mitt emellan står missbrukarna, varav de flesta är dömda till en för tidig död. Några få har kraft och ork att ta sig ut ur sitt missbruk och dem borde vi alla glädja oss åt. Men vi får dock inte förivra oss och tro att dessa överlevare tillhör normalfallen, så är det verkligen inte! Det är nämligen precis tvärtom, överlevarna tillhör undantagen! Vi måste alltså, för att den förfärliga ekvationen skall gå ihop, även se till alla dem som inte lyckas bli fria från sitt, minst sagt fatala opiatmissbruk.



Själv har jag för länge sedan, helt vuxit ifrån tron att jag ensam erhållit sanningen. Jag har med tiden kommit att inse att den sanna sanningen är som en elefant och åtta blinda män: "En står vid svansen, och påstår att sanningen är som ett rep med tofs. En annan står vid elefantens ben och hävdar att sanningen är som ett träd. Den tredje håller om elefantens ena bete och påstår till de andras förtret, att sanningen minsann vare sig är ett rep eller ett träd, utan som en böj pelare av glas". Så håller de på och träter i evinnerlig tid och kommer inte närmare sanningen.



Mycket snack i lite verkstad blir det när KRIS och KD samarbetar i frågor som de helst borde ha hållit sig ifrån. Under tiden som de Kriminellas Revansch förblindar oss andra med sin helt "enastående kompetens" dör missbrukare som kanske hade kunnat räddats med hjälp av metadon- eller subutexbehandling. Jag menar inte ”kunnat räddats” utan hade!



Det finns andra Kristdemokrater som pratar och snackar, som exempel Kristdemokratiska Ungdomsförbundets rättspolitiske talesman, fröken Sara Skyttedal som den 4 augusti 2009 publicerade en debattartikel om att Vi borde byta perspektiv och höja straffen på diskussions- och nyhetssajten Newsmill. "Vi måste utgå ifrån brottsoffrets perspektiv och kräva höjda straff som kan ge brottsoffret återupprättelse."

Vadå upprättelse? Sara Skyttedal har väl ingen rätt att kräva höjda straff, det vill säga längre straff, i mitt och andra brottsoffers namn? Jag har aldrig någonsin krävt att idioten som försökte skjuta ihjäl mig med hagelbössa skall ha ett långt straff. Jag har krävt ett erkännande, inget annat! Kd har helt uppenbart tappat fotfästet i kriminalvårdspolitiken som i så många andra frågor. Den nya Kristdemokratin skrämmer mig!

Till sist: Vad var det nu Sofia Modigh skrev på sin blogg om Metadon?
"Det finns grupper som vill luckra upp FN:s narkotikakonventioner, t ex genom att avföra cannabis från klassningen som narkotika. Det finns också organisationer som verkar för att opiatberoende personer ska få sin drog på recept. Dessa krav drivs främst av missbrukare som inte vill sluta använda sin drog. Ibland förs deras talan av andra, men deras önskan är att missbruket ska accepteras." Fru Modigh fortsätter Här!

Ett heligt krig

Läs även andra bloggares åsikter om Metadon och Subutex:
, , , , , , ,
.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu trillar öronen av elefanten
Kris köpte gym till sin ordförande
Lasse Liljegren Ordförande Kris Örebro
Ideell förening gav Audi Q7 till ordförande
Upplagd av Kris Örebro/Nu gör vi slag i saken

Har någon sett den här bloggen med doktor Liljegren
http://uppropmotlegaliseringshysterien.blogspot.com/



Om kyrkhundar