1 oktober 2011

Repliken



Jag minns en film med Per Oscarsson. Jag minns inte vad filmen hette, och jag minns inte vilken roll Oscarsson hade. Det enda jag minns från filmen är den underbara replik Oscarsson fällde, en replik som följt mig genom livet sedan dess. I den aktuella scenen går en bestämd kontorist in till sin chef och utbrister: ”Efter moget övervägande, ämnad för större ting.” Därefter sparkar han chefen i arslet och lämnar rummet, kontoret och sitt arbete för gott. När han kommit ut på gatan ler han mot solen!

Under alla dessa år har jag haft repliken temporärt lagrad längst fram i hjärnbarken, för att snabbt komma åt repliken om jag skulle behöva sparka någon i arslet. Uppskattningsvis har jag väntat i 40 år utan att ha fått användning av den stoiska repliken. Inte förrän just idag, då jag kan ställa mig mitt på Stortorget och sparka Er alla i arslet och tillkännage:
Efter moget övervägande, ämnad för större ting :-)

Läs även andra bloggares åsikter om Per Oscarssons replik:
, , , , , ,
.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den var bra, hälsning Conny :-)

MAX (©) HOBSTIG sa...

Efter moget övervägande, ämnad för större ting, tamefan!



Om kyrkhundar