10 juli 2009

Min självbild är ett hemsnickrat visitkort i fyrfärgstryck



Innan jag tittade på mig själv i den stora spegel på väggen där och ställde den klassiska frågan: ”Spegel, spegel på väggen där, säg mig vem som i spegeln står” kollade jag i mina ordböcker och på webben vad självbild egentligen betydde. Sammanlagt kan man väl säga att ordet självbild inte fanns med i några av mina ordböcker. Däremot verkar psykologer älska ordet. För 500 riksdaler kan man få hjälp med att analysera sin självbild och eftersom ordet inte finns i mina ordböcker så får väl 500 anses som rätt billigt för någonting som egentligen inte finns.

Om man nu vill veta sin självbild så måste man först avgöra om den man ser i spegeln är en man eller kvinna. Observera att fastställandet av kön är viktigt eftersom det finns två grupper av självbilder, nämligen både manligt och kvinnligt. Lite knepigt kan det vara att helt själv avgöra om spegelbilden av självbilder är en man eller kvinna. Lättast är att kolla innanför brallorna. Ser man en snopp så är det helt säkert en man.

Om man nu inte vill betala 500 SEK för att få veta vilken självbild man har, eller rent ut sagt är för snål för att försörja skäggiga psykologer eller fjolliga psykologkärringar med knut i nacken, så bjuder jag på en riktig tung begreppsförklaring som skrivits av en kvinnlig psykolog: En självbild är en sammanfattning av hur man ser på sig själv. Självbilden beskriver alla delar av ens personlighet och ens sätt att förhålla dig till omvärlden. Även om man inte vill eller kan se det, även om självbilden kan vara otydlig och svårfångad så har man i sitt inre en väldigt exakt bild av vilken slags person man är och vad man kan ... Halleluja



För ett tag sedan ville jag veta vilken min självbild var. Min metod var att sätta mig i soffan och tänka på tre bilder som alltid följt mig i mina fotspår. Den första bilden som var rätt gammal visade mig hur det var när jag var med i kapten Efraim Långstrumps härliga gäng av pirater. Den andra bilden var från den tiden då jag insåg att jag älskar både gris och fläsk och den tredje bilden var från den tid jag insåg att pennan var starkare än det mesta. Det var då jag kom på att ett visitkort säger mer än tusen idiotiska ord av en psykolog. Det var då jag beslutade mig för att skaffa mig ett visitkort som skulle visa hela världen min egen riktiga självbild! Det enda bekymret var vilken visitkortsbild jag skulle välja.

Läs även andra bloggares åsikter om:
, , ,
.

Inga kommentarer:



Om kyrkhundar