5 november 2009

Inte ens Svensson var nöjd med kd, inte ens för två år sedan!



Kristdemokraternas förre partiledare, den eminente herr Alf Svensson, tyckte att regeringen alltför ensidigt talade om vikten av att skapa jobb, och glömde bort hur politiken påverkar enskilda människor i vardagen!

– Det är väldigt lätt att säga till en 20-25-åring, sök jobb, ta jobb. För i den åldern kan man flytta.

– Men säg det till en 55-60-åring, sök jobb, ta jobb och gör du inte det så sänker vi kassan för dig. Det är inte så enkelt, säger Alf Svensson.


Förstår inte politiken
Det tillhör inte den politiska etiketten att en avgången partiledare öppet kritiserar den politik som efterträdarna bedriver. Men Alf Svensson, säger att han nu har svårt att försvara regeringens politik när han blir uppringd av bekymrade människor.

– Kan du tala om för mig vad jag ska göra, hur ska jag få ett jobb, menar ni att jag ska flytta och så berättar man sin livssituation.

– Å det är inte enkelt att sitta och säga flytta, jag vet inte vad jag ska svara.

– Jag kan ju inte säga: Ligg i du bara. Flytta, ni får samla ihop er och ge er iväg. Så enkel är inte människors vardag.


Saknar livserfarenhet
Till viss del påverkas politikens utformning av att det idag sitter alltför många unga människor i regeringskansliet utan större livserfarenhet. Svensson tror att regeringens dåliga opinionssiffror speglar väljarnas missnöje med politiken.

– De här konkreta matematiska, materialistiska kurvorna pekar uppåt så egentligen borde regeringen ha väldigt höga opinionssiffror, allt talar ju för det.

– Jag tror det beror på att man kanske glömmer att man inte bara ska tala till hjärnan utan också till hjärtat, säger Alf Svensson.


Läs även andra bloggare och kristdemokraters åsikter om:
, , , ,
.

Inga kommentarer:



Om kyrkhundar