11 mars 2010

Lars Vilks skövlar de heliga persikolundarna av ren elakhet

Yxmannen Lars Vilks

Lars Vilks sover med öppen ytterdörr och med en yxa i famnen. Själv sover jag bredvid min hustru och med hunden mitt emellan oss. Att ha en yxa i sängen skulle jag aldrig ens i min vildaste fantasi komma på tanken att ha. Men om uttrycket tillåts kan man väl säga att; Som man bäddar får man ligga, med eller utan yxa. Stolligt verkar det vara att sova med en yxa i famnen för en rondellhunds skull. Kanske finns det något psykiatriskt behov av ett självförhärligande å konstens vägnar eller bara dumdristighet som tangerar galenskap. Det enda jag spontant kan säga om Lars Vilks är; Dum är han inte, begåvad intill genialitet måste jag nog tillstyrka. Men ack så förbannat korkad i skallen sin!



Nedanstående text om Red Cloud publicerades (när allt begav sig med herr Vilks under en höstvecka i nådens år 2007) i tre små obetydliga tidningar under loppet av en vecka. Mig veterligen var det få som läste texten, med tanke på att tidningarnas upplaga tillsammans knappt skulle täcka en medelstor stadsdel i Stockholm. Idag, i eftertankens kranka blekhet inser jag att texten borde publicerats i tidningar som Kalle Anka & Co, som faktiskt har en egen upplaga på hela 71.900 tidningar.



Nåväl, texten fanns att läsas i Jönköping Nu (upplaga 68.200) den 26 september 2007 och i tidningen Kristdemokraten (upplaga 3.300) den 28 september 2007 samt i Jönköpings-Posten (upplaga 37.100) den 1 oktober 2007. Och naturligtvis (and of course) i min gamla avvecklade blogg som åtminstone har haft c.a 26.000 unika besökare till dags dato!


Jag kan aldrig förlåta den vite mannen

Red Cloud, Makhpiya-Luta, 1822-1909

Röda Molnet (Red Cloud, Makhpiya-Luta, 1822-1909, Dakota Oglala) en av de mest kända av de stora indianhövdingarna lär ha sagt ungefär så här på sin ålders höst: Jag förlåter den vite mannen att han brände våra byar och att han våldtog våra kvinnor och jag förlåter den vite mannen att han dödade våra barn. Men jag kan aldrig förlåta den vite mannen att han av grymhet skövlade våra heliga persikolundar och jämnade dem med marken. Makhpiya-Lutas ord har aldrig tagits på allvar. Vad spelar väl några gamla persikolundar ute på stäppen för roll i den stora mänsklighetens sammanhang? Det går väl att plantera nya?

Idag när vi kan leta reda på det mesta om vår historia på Internet borde Röda Molnets ord väcka våra innersta tankar till liv och vi borde kanske börja fundera på vad som är heligt för vissa men inte för oss själva.

Vad en persikolund spelar för roll är en fråga som kan tyckas en aning banal om man inte tidigare tänkt tanken. Men om man tänker sig en större tanke, en tanke där våra fäder vilar, en tanke där våra mödrar finner ro i sin själ och en tanke av helighet, kanske man kan förstå vad indianhövdingen menade när han sa att han aldrig skulle kunna förlåta den vita mannens skövlingar av deras underbara persikolundar.

Jag minns hur illa jag tog vid mig av fotografen Elisabeth Ohlson Wallins Ecce Homoutställning där hon använde sig av homosexuella modeller och miljöer för att kommunicera likheten mellan bibliskt och modernt utanförskap. Jag tyckte att hon gick flera steg för långt. Jag kände att hela min Gudstro kränktes eftersom jag aldrig ens tänkt tanken att bögar och transvestiter inte skulle vara välkommen till Guds rike. Även om Elisabeth Ohlson Wallin är en duktig fotograf tyckte jag att hon slabbade till det ordentligt, nästan på gränsen till osnygghet.

Idag har konstutövaren Lars Vilks eländiga och slarviga karikatyr, som föreställer profeten Muhammed som rondellhund, ställt till ett herrans liv. Men konstnären Vilks känner varken rädsla eller ånger. För honom är konstnärens rätt mer värd än de persikolundar som Röda Molnet inte kunde förlåta den vite mannen. Jag däremot känner mig rädd. Jag är rädd för att tryckfriheten och yttrandefriheten kan ha ett allt för högt pris om vilken stolle som helst, helt ostraffat, kan ta sig rätten att utan vidare kränka andra människor kärlek till sina heliga persikolundar.

Prärieindianers historia

Indianerna var ett nomadfolk som inte byggde hus till sina gudomar. Deras persikolundar var förenklat de platser där dessa gudomar bodde. Den högsta gudomen hos Dakotas Oglalaindianer var Wakan Tanka, den store anden. Persikolundarna var fundamentet i deras trosuppfattning. Den vite mannen visste mycket väl vad han gjorde när han av grymhet skövlade deras heliga persikolundar och jämnade dem med marken.

Samma sak med Lars Vilks och Nerikes Allehanda som mycket väl visste vad de gjorde när de publicerade sin rondellhund. Det handlade inte alls om att värna tryckfriheten och yttrandefriheten utan att om att testa hur mycket luft man kan blåsa in i en ballong innan den spricker.

Problemet är bara att när ballongen väl spruckit går den aldrig mer att blåsa luft i. Som ett ägg som man tappat i golvet. Lilla trilla låg på hylla, lilla trilla trilla ner, ingen man i detta land, laga lilla trilla kan.

Läs även andra bloggares åsikter om:
, , , , , , , , , , , , , ,
.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Förbannat bra skrivet Max!
Har du läst "Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee"? Om inte, GÖR DET!"
Hälsn. Janne P

MAX (©) HOBSTIG sa...

Naturligtvis har jag läst den eländiga historien om utrotningen av både indianerna och deras bufflar :-)

Urban sa...

Jag måste tillstyrka att cirkusen kring Lars Vilks är svårbegriplig. Rollbesättningen är onekligen imponerande liksom scenografin, vilket mer än väl borde uppfylla kravet på god kvalitet. Ändå frågar jag mig: Vad handlar föreställningen egentligen om?

MAX (©) HOBSTIG sa...

Pjäsen handlar, såvitt jag kan förstå, om en konstnärs grundlagsenliga rätt att såra vanliga hederliga människor, genom att provocera en del dårar att ta till handgripligheter med högt straffvärde som i sin tur stärker konstnärens varumärke och i slutändan genererar en jävla massa pengar till konstnären som blivit den mest kände av alla levande och döda konstnärer.

Conny Bergman sa...

Du skriver bra Max, en tanke, en åsikt, ifrågasätter, motiverar varför, förklarar din ställning etc.. men har hela tiden en sansad ton samt behandlar ämnet/personen med respekt..
Dom flesta vill hemskt gärna basunera ut sina åsikter, men tänker ej ett steg längre, utan deras åsikt är den viktiga, när man läser det du skriver så ser och förstår man att du tagit del av "ämnets" åsikt, tagit den till dig samt förstått...
Först då så kan man bemöta samt bli bemött ;-)

En vis gammal "Skinnskalle" du ;-)
Cheers Mate!

MAX (©) HOBSTIG sa...

Conny, min bäste herre!
Du gör mig generad med all din vänlighet
Du får mig att tänka på (T) Mongo som myntade devisen ”Max den enda kristne vi inte slår ihjäl” :-)

Amer Al-bayya sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
MAX (©) HOBSTIG sa...

God morgon Amer Al-bayya

Jag har lite svårt att följa ditt resonemang. Mohammedkarikatyrer eller Jesuskarikatyrer kan enligt min syn aldrig vara hets mot folkgrupp (BrB 16:8) eftersom varken muslimer eller kristna kan kallas folkgrupp.

Muslimer kan inte vara en folkgrupp eftersom Islams utbreder sig som ett band runt jordklotet från västra Afrika till östra Asien med enklaver i de flesta länder. Inte heller kan Kristna kallas för en folkgrupp eftersom Kristendomens utbreder sig som ett lapptäcke över hela jordklotet med enklaver i de flesta länder. Gemensamt för båda religionerna är att de består av hundratals olika etniciteter.

När det gäller Elisabeth Ohlson Wallins Ecce Homoutställning råder det delade meningar. En del kristna höjde henne till skyarna medan andra, såna som jag, blev sårade och förbannade, men mig veterligt, har ingen kristen grupp beslutat sig för att ta Elisabeth Ohlson Wallin av daga. För mig skulle det vara omöjligt att acceptera att man skulle ha ihjäl en konstnär för en slabbig tavla eller två, ja inte ens för många.

Samma resonemang som ovan borde även gälla Lars Vilks eländiga rondellhund även om skillnaden är bedövande. Vilks är en sensationslysten bokstavskombination och en urusel konstnär som jobbar med sig själv i centrum. Lars Vilks syfte var att såra och göra människor ledsna och förbannade. Men att utfärda fatwa och belöning för att ha ihjäl honom ligger utan min fattningsförmåga.

Till sist.
Vad har brödrafejden mellan Israels och Palestinas folk med Lars Vilks att göra? Nog för att Vilks är skyldig till många sår, men konflikten i mellersta östern är helt oskyldig till.

Amer Al-bayya sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
MAX (©) HOBSTIG sa...

Bäste Amer Al-bayya

Allt vad du vill säga och skriva om kan jag inte ha med som kommentarer. Din första kommentar finns kvar här ovanför. De besökare som vill veta mer om dig och om vad du vill säga kan lätt komma till dina bloggar, om de klickar på ditt namn

Avsikten med kommentarer på bloggar är till för korta kommentarer. Längre och fördjupande diskussioner får du föra någon annan stans, exempelvis på dina egna bloggar.

Med vänlig hälsning // Max Hobstig

Anonym sa...

Hej!
Jag vill bara säga att Lars Vilks inte alls är ute efter att testa konstens gränser! Se följande artikel: http://kulturkritikern.blogspot.com/2010/03/nu-ar-vi-alla-antisemiter-och-homofober.html

Jönköping Nu sa...

Texten publicerades i Jönköping Nu
Onsdagen den 26 september 2007
Pappersupplagan nr 34 sidan 38

Anmärkning inlagd av Max Hobstig

KRISTDEMOKRATEN sa...

Texten publicerades i Kristdemokraten
Tisdagen den 28 september 2007
Pappersupplagan nr 39 sidan 27

Anmärkning inlagd av Max Hobstig

Jönköpings-Posten sa...

Texten publicerades i Jönköpings-Posten
Måndagen den 1 oktober 2007
Pappersupplagan nr 227 sidan 7

Anmärkning inlagd av Max Hobstig



Om kyrkhundar