12 november 2013

Vem bryr sig om krigsveteraner med PTSD



Nästan tjugo procent av de amerikanska soldaterna som återvänt från de två krigsskådeplatserna, Irak och Afghanistan, rapporterar att de lider av Posttraumatiskt stressyndrom, PTSD (från det engelska Post Traumatic Stress Disorder). Av de drabbade har endast lite mer än hälften sökt hjälp. Vad som händer med de krigsveteraner som inte söker eller får hjälp är känt sedan länge. Det kan faktiskt gå hur illa som helst! Ett trovärt exempel ges i en bok av författaren David Morrell. Frågan är vad man kan göra för dessa veteraner. Kanske kan ett besök hos frisören lindra det värsta? Vem vet?

2 kommentarer:

MAX (©) HOBSTIG sa...

Det är inte alltid man kan göra så mycket för sina medmänniskor. För länge sedan var det en klok person sade några ord som jag tagit med mig i livet. Orden var: Det du gör har mindre betydelse än ett myggpiss i en Norrlandsälv!

I min enfald frågade jag: Men om det är väldigt många myggor som pissar? Denne någon funderade en stund och gav mig svaret: Det är klart, om det är riktigt många myggor som pissar i en Norrlandsälv samtidigt, då kan det ha betydelse för en medmänniska. Inte tu tal om den saken!

Kerstin sa...

Blev alldeles tårögd/puss



Om kyrkhundar